
W dobie panującej na całym świecie pandemii koronawirusa, sklepy stacjonarne oraz galerie handlowe zostały zamknięte.
Coraz więcej firm decyduje się na założenie sklepu internetowego, ponieważ jest to jedyna szansa na przetrwanie w czasach istniejącego kryzysu.
Czy pandemia koronawirusa wymusza na konsumentach zmianę sposobu przeprowadzania transakcji zakupu?
Na jakie zagrożenia w okresie epidemii natrafimy kupując przez Internet lub odbierając zamówienia?
Te i wiele innych pytań zadaje sobie każdy przedsiębiorca ale i klient.
Z początkiem roku docierały do Nas wszystkich niepokojące informacje ze świata na temat szybko rozwijającej się pandemii nowego wirusa COVID-19. W lutym wirus pojawił się na południu Europy, a z początkiem marca również w Polsce. Z dnia na dzień rząd zadecydował o zamknięciu wielu sklepów, galerii handlowych i punktów usługowych. Zabroniono wstępu do lasów i parków oraz gromadzenia się. Życie towarzyskie wszystkich zostało ograniczone do Internetu. Najgorsze chyba w tym wszystkim jest to że nie mamy wiedzy kiedy zagrożenie może zniknąć, tak by było jak dawniej.
#zostańwdomu był najczęściej czytaną frazą w środkach masowego przekazu. Święta Wielkanocne spędzone w gronie najbliższych domowników to coś jak dotąd bez precedensu. Wszyscy stopniowo dostosowujemy się do ograniczeń, poszukując nowych metod załatwienia najprostszych spraw przez Internet. Zaskakująco szybko w sklepach internetowych pojawiły się środki do dezynfekcji, maseczki i rękawiczki. Powstały nawet dedykowane sklepy pod kątem walki z koronawirusem (oferujących cudowne leki i szczepionki). Wydaje się że nic prostszego zamówić wymagane maseczki i rękawiczki online i odebrać je bezpiecznie np. w Paczkomacie InPost. Osobiście sprawdziłem kilka ofert i postanowiłem wybrać jeden ze sklepów oferujących dość szeroki asortyment w przystępnej cenie. Nie bez znaczenia była dostępność na stanie, a co za tym idzie szybkość realizacji. Zdecydowałem się sprawdzić jak wygląda to w rzeczywistość. Zadzwoniłem do Działu Obsługi Klienta, telefonu nikt nie odebrał (jak się domyślam z powodu przeciążenia linii), dlatego napisałem maila- od kilku dni bez odpowiedzi. Domyślam się tylko że gdybym pochopnie zamówił podstawowe produkty tego sklepu, rozliczył się wygodnie przez Internet do dziś nie otrzymałbym tak potrzebnych dziś artykułów oraz zwrotu pieniędzy.
Kolejny przypadek z życia wzięty to chęć zakupu przez Internet rzeczy które pomogą spędzić czas izolacji w domu. Kto z Nas na wiosnę nie pomyślał o aranżacji ogrodu lub tarasu roślinnością, o drobnych upiększeniach w Naszych wnętrzach. Najbezpieczniej było zamówić wszystkie potrzebne rzeczy przez Internet. Ku mojemu zdziwieniu pewien sklep z roślinami, który deklarował szybką i bezproblemową wysyłkę po przedpłacie, zrealizował moje skromne zamówienie po 3 tygodniach! Ponadto w paczce była informacja o brakach w zamówieniu oraz prośbie abym to ja zwrócił się do sklepu w celu dalszych rozliczeń. Rozumieć można było poprzedni przypadek sklepu z artykułami niezbędnymi, ale jak to się ma w przypadku kwiatów? Dlaczego sklep nie informuje o brakach przed wysyłką? Dlaczego wymaga przedpłaty? Bądźmy ostrożni przy próbie takich i podobnych praktyk. Istnieje większe niż kiedykolwiek ryzyko wyłudzeń a sprawa z uwagi na sytuację epidemiczną prędko nie będzie rozwiązana.
Podsumujmy zatem zagrożenia na jakie możemy natrafić kupując obecnie w Internecie:
- Wątpliwy asortyment oferujący niedziałające preparaty i "cudowne" leki.
- Omijajmy sklepy które powstały zaledwie kilka tygodni temu, oferujące wąski asortyment, wymagające przedpłaty i podawania wrażliwych danych osobowych np. pesel.
- Nie podejmujmy decyzji zakupowych zbyt pochopnie bez uprzedniego kontaktu z administracją sklepu, przy jakiejkolwiek wątpliwości poszukajmy innego sklepu lub czasowo zrezygnujmy z rzeczy których aktualnie nie potrzebujemy.
- Nie ulegajmy pokusie zakupu przedmiotów zbyt tanich w porównaniu z ceną rynkową.
- Upewnijmy się że sprzedawca faktycznie posiada asortyment w swoim magazynie i nie będzie go zamawiał z zagranicy, dopiero po Naszym zamówieniu.
Aby jednak nikogo nie zniechęcać do kupowania w Internecie, wspomnę o wspaniałych i sprawdzonych inicjatywach. Mieszkając obecnie we Wrocławiu przetestowałem aplikację Glavo, gdzie mogłem zamówić nie tylko jedzenie do domu ale i drobne zakupy. Przez cały proces zamówienia dokładnie wiedziałem gdzie znajduje się kurier z zakupionymi rzeczami. Bezproblemowa płatność przez Internet była kluczowa dla bezpieczeństwa, a bezkontaktowa dostawa pod drzwi przekonała mnie do regularnego korzystania z tego typu usług. Być może to szansa i dla innych przedsiębiorców?
Szukając najlepszych ofert w kieruję się kilkoma zasadami:
- Budzący zaufanie i dopracowany regulamin.
- Jako sprzedający uważam, że każdy poważny sklep internetowy powinien mieć jasno określone zasady: przebiegu zamówienia, płatności jak i dostawy.
- Klient powinien mieć możliwość wglądu w przebieg zamówienia.
- Statystyczna dostawa w kilka dni roboczych, ale nie przekraczająca 5 dni.
- Pozytywne i zweryfikowane opinie klientów na przestrzeni ostatnich kilku tygodni.
W przypadku sklepu metaldesign24.pl po każdej zmianie statusu zamówienia wysyłany jest mail, a każdy zarejestrowany klient ma możliwość śledzenia przesyłki. Z Naszych obserwacji wynika że w obecnym okresie paczki trafiają do klientów w 1 dzień roboczy. Usprawniony proces personalizacji rękodzieła pozwala na realizację w 2 dni robocze. Sprawdź naszą ofertę!
Regulamin który wprowadziliśmy kilka miesięcy temu oraz dopracowane zakładki informacyjne zaowocowały otrzymaniem certyfikatu trusted shops.
Nie mamy wątpliwości że sklepy z tym znakiem podchodzą do klientów jak należy! Potwierdzają to pozytywne opinie otrzymane od zadowolonych klientów, za każde wyrazy uznania dla Naszej pracy serdecznie dziękujemy.
Mimo że okazje na wręczenie oryginalnego prezentu lub dekoracji nie są teraz możliwe, spraw bliskiej Ci osobie jeszcze większą niespodziankę wybierając adres dostawy bezpośrednio. Bez wątpienia sprawi to zachwyt i niespodziankę, a bezkontaktowa dostawa kurierska zagwarantuje bezpieczeństwo.
W kolejnych Naszych publikacjach przedstawimy jak szybko wybrać i spersonalizować metalowe rękodzieło. Nie przegap nowości ze świata śruboludków i zostań subskrybentem klikając w LINK i zapisując się do newslettera.